T-Mobile Természetjáró Túra - Indulás: vasárnap 10:30

A T-Mobile társadalmi szerepvállalásának köszönhetõen a Top Maraton sorozat szervezõi idén is programjukra tûzik a 2008-ban indított T-Mobile Természetjáró Túrát, melyen bárki részt vehet, aki érdekelõdik a környék természeti szépségei és állatvilága iránt.

A Mátra Maratonon a táv 10 kilométer lesz, az útvonala: Adrenlain Park, aszfalton legurulunk Sástóig, megkerüljük a tavat, megnézzük a kilátót (aki akar fel is mehet), innen a sárga kereszt jelzésen, dózerúton jutunk el Farkas-kút forrásig (közben mellettünk 10-20 méterre, az erdei ösvényen halad a közép- és a hosszútáv mezõnye). Farkas-kúttól 200 méteres meredek emelkedõ következik (itt sokan tolni fogják a biciklit). Az emelkedõ tetején kiérünk a Görgõbikki útra (erdészeti aszfaltút) ezen kb. két kilométeres emelkedõ végén érkezünk ki a 24-es fõút keresztezõdéséhez. Az átkelés után már csak 1 km van a célterületig, amit murvás lejtõn teszünk meg - részben már az Adrenalin Park területén belül.

HOSSZÚTÁV - rajt: vasárnap 9:30

- A hosszú táv útvonala 89 km

- A szintkülönbség 2140 méter

- 20 km a betonút, 70 km erdei ösvény vagy dózerút

Hosszútáv útvonalleírás:

A Mátra Maraton rajt cél területének változása adta a lehetõséget, hogy beiktassunk egy bemelegítõ szakaszt a kékesi sípálya elõtt. Így az elsõ 200 méter szintkülönbséget a 24-es úton küzdhetjük le Mátraházáig. A 4,5 km aszfaltos kaptató után hajtunk rá terepre a Veronika rétnél. A széles sípályán felfelé nem lesz nagy beszélgetés, hiszen átlagosan 14%-os a meredeksége az 1,8 km hosszú mászásnak. A sípálya vége elõtt a szervezõk vízvételi lehetõséget biztosítanak.

A kékestetõi „csúcskövet” érintve, jobbra visszafordulunk az aszfalton, s leszáguldunk a Jávoros Forráshoz, ahol a K+ jelzést követjük egészen a K+ K háromszög elválásáig, ahol a baloldali dózer-úton folytatjuk Mátrai száguldásunkat. Ez az ereszkedés sok kérdést vet majd fel bennünk, hiszen 13 km-en közel 300 métert süllyedünk - azaz  ha nem tekerünk, akkor nem haladunk, ha tekerünk akkor nagyon fáradunk, ha lapos a kerekünk, akkor nemsokára szerelünk. Itt igazán jól jön egy full-telós gép... Idén újdonság, hogy a mezõny a kékesi hurok után áthalad a célterületen: az Adrenalin park meredek, köves lejtõjén érkezünk a célegyenesbe, és átmegyünk a Rajt-Cél kapu alatt. Itt érdemes már idõben a baloldalra helyezkedni, hogy a rövidtávon célba érkezõkkel ne zavarjuk egymást. Az Adrenalin Parkot átszelve kezdõdik nagyobb hurok. A sástói rét magasságában átszeljük a 24-es utat, majd a S+ jelzés teszi nehezebbé utunkat. Ez a mászás ’97-ben az XC magyar kupa futam nyomvonala volt - természetesen nekik is felfelé.

Innen a Görgõbikki útra bukkanunk ki, amelyen pár kilométert haladva eljutunk a Nagy Halmaj rétig. Itt a rövid távosok tovább mennek az aszfalton, mi pedig balra fordulunk

Frissítõ a Nagyhalmaj réten.

Új szakasz! (Lajosháza az erdei kisvasút építése miatt idén kimarad)

A Nagyhalmaj hurok után elérjük a Görgõbikki aszfalt utat (itt találkozunk ismét a rövidtáv útvonalával) amelyen balra fordulunk, és 1 km múlva már a Szénégetõk elõtti frissítõállomáson olthatjuk szomjunkat, és ehetünk pár falatot.

A szénégetõ keresztezõdésénél BALRA fordulunk, majd kis hullámok után felérünk a Bögös-rét alá. Innen kezdõdik egy kis száguldás dózer úton, néhány visszafordítóval. Az enyhén nyomvályús lejtõt egy hirtelen balrafordulás szakítja meg, majd áttekerünk ismét a Szén Patakon, bár itt még nem olyan széles. Kis felfelé tekerés követezik az Üvöltõ-hegy oldalán, majd keresztezzük a Galyatetõrõl jövõ Sárga jelzést, és egy régóta elhagyatott széles erdészeti úton folytatjuk utunkat. Sziklák, faágak, pocsolyák kerülgetése fogja feledtetni az eddigi mászásainkat, majd amikor a kezünk is elzsibbadt érintjük azt a részt melyen 15 km-rel korábban tekertünk, itt egy éles jobbost nyomunk, és az utunk beletorkollik a Szén-patak szélesebb útjába, a Zöld négyzet jelzésbe. A Szalajka ház után a József Attila forrással szemben fordulunk le a jól járt, elegáns dózer utunkról, s kezdjük meg a lassú mászást Mátraszentimrére  - bár odáig 4-5 nagyobb pocsolyán és patakon is át kell tekerjünk. Tipikus Mátrai emelkedõn pazarolhatjuk erõnket, eleinte kövek, majd késõbb gyökerek és keréknyomok kerülgetésével. A reménytelen másás végén, egyszercsak felérünk a Pásztó-Galyatetõ közti aszfalt útra, amin jobbra fordulunk, és 90 méter múlva balra átkelünk az úton, és behajtunk Mátraszentimrére.

A Mátraszentimrei emelkedõt leküzdve, jobbról (végre) a negyedik frissítõállomáson pótolhatjuk elveszett energiánkat. Itt, a Rákóczi Ferenc utcáról balra fordulunk az Arany János utcára, majd jobbra a Deák Ferenc utcán, és balra a Szlovák Csárda elõtt, hogy feltekerhessünk a Zöld jelzésen Bagolyirtás üdülõfaluig. A falu oldalában jobbról elmegyünk, és a Zöld Háromszög jelzésen leszáguldunk egy élvezetes úton Fallóskútig. A falu szélén jobbra fordulunk a Z+ jelzésen. Jobbról Gubolaházat érintjük, majd a Kék kör jelzésen folytatjuk a versenyen talán a legélvezetesebb szakaszán, egészen vissza Mátraszentimréig. Néhány patakot átszelve, sok sziklát megkerülve érünk ki Mátraszentimrére. Felérve balra fordulunk az Eötvös utcán, ismét balra a cukrászda oldalán a Deák Ferenc utcán, és egyenesen a Posta elõtt a Széchenyi utcán hagyjuk el a falut. A falu utolsó nyomós kútját elhagyva egy széles lankás dózerúton haladunk a mátraszentistváni sí-park aljáig. A Vidróczki Csárda után egybõl jobbra fordul utunk, és megkezdünk egy 300 méter szintemelkedésû mászást. A Kék jelzésen feltekerünk Mátraszentlászlóra, majd a Sárga jelzésen hátulról támadjuk meg a fenyvesen át Galyatetõt. A Kék jelzést követve, a kilátó elõtt az ötödik, egyben utolsó frissítõállomáson tárazhatunk be a hátralévõ útra. Galyatetõrõl a P+ jelzésen szabadulunk a meg a megszerzett magasságtól, itt 2 km alatt 200 métert süllyedünk, és a Rudolf tanyai elágazásnál becsatlakozunk a többi táv utolsó felébe.

A kis DH szakasz után széles és sáros dózerúton haladunk a következõ 5 km-en, szép kilátással Parádsasvárra. Egy magasles után hirtelen jobb kanyarral kapaszkodunk immár kis és középsõ tányéron a piros jelzésen a Csór-hegy oldalán. Az egy-nyomsávos mászás közepén jobbra felfelé fordulunk a piros jelzésrõl - így gyorsan sikerül 80 méter szintemelkedést begyûjteni a vízmû-telepig. Innen gyors, nyomvályús, széles lejtõ visz a Galyatetõi út a 24-es úti keresztezõdéséig. Felérve Mátraházára, a nagy pakoló mögött a Sárga négyzeten folytatjuk utunk. Ez eleinte szintút, majd egy hirtelen jobbkanyar után erõs lejtõbe csap át. Az 1,2 km hosszú lejtmenet után a S+ jelzés vár ránk, amelyen érdemes használni a fékeket! Itt könnyûnek tûnik lefelé gondtalanul száguldani, de egy hirtelen kanyar, néhány szikla és gyökér átrajzolhatja felhõtlen száguldásunkat. Miután a S+ jelzésrõl kiérünk a Görgõi útra balra fordulunk, és már csak 2 km választ el a célvonaltól. A következõ 1 km emelkedõ lesz az aszfalt úton (itt 60 métert emelkedünk), elõzgetni itt bõven van lehetõségünk - csak erõ kell hozzá.

Miután a Görgõi út véget ér, balra felkanyarodunk a 24-es útra, majd egybõl jobbra és egy köves dózer úton belépünk az Adrenalin Park felsõ kapuján. Innen már nem érdemes elõzgetni, hiszen ez a 650 méter hosszú, köves száguldás nem lehet komoly elõnyt szerezni, de annál nagyobbat lehet esni. A lejtõ alján lévõ, sodrós jobbkanyar után érünk a célegyenesbe - és áthaladunk a célvonalon. Itt próbáljunk jobbra húzódva elhagyni a pályát, itt veszik le chippünkket, és jobbról lesz a célfrissítõ is.

Limit idő:
A versenyen az alábbi limit idők érvénesek a hosszútávon indulóknak:

• Szénégető elágazás 14:00 (A limitidőt túllépő versenyzőtől a szervezők elkérik a chipjét. Folytathata a középtáv útvonalát vagy a galyai úton aszfalton tud visszajutni a célterületre)
  • Mátraszentimre frissítő 15:00 (A limitidőt túllépő versenyzőtől a szervezők elkérik a chipjét. A célterületre csak az aszfaltúton lehet visszajutnia azoknak akik túllépik a limit időt.)

RÖVIDTÁV (rajt: 9:45)

- A rövidtáv útvonala 29 km.

- A szintkülönbség 620 méter.

- 12 km a betonút, és 16,2 km erdei ösvény vagy dózerút.

Rövidtáv útvonalleírás:

Az útvonal elsõ fele erdészeti aszfaltút: a rajt után 24-es fõútról a Görgõi útra kanyarodunk, majd arról nem térünk le egészen az elsõ itatóállomásig. A Görgõi úton a közép és a hosszútáv mezõnye balra elfordul, de még a Szénégetõig vissza is jönnek egy nagyobb hurok megtétele után. A frissítõ után, a Szénégetõ keresztezõdésénél a középtáv mezõnyével együtt a jobbra Galyatetõ irányába fordulunk, majd a Galyatetõi fõútra kanyarodunk - 440 méter hosszan haladunk az út jobb oldalán. A Rudolf-tanyai elágazáshoz érve csatlakozik be a hosszú távosok útvonala.

Figyelem! Új DH szakasz! A korábbi években megszokott, 2 km-es aszfaltos száguldást egy 500 méteres erdei ösvényre cseréltük. Ezt a szakaszt óvatosan kezeljük, mert az ösvény zártlombkoronás, ezért igen erõs kontraszttal találkozunk - majdnem sötét lesz ezen az 500 méteres szakaszon. Az ösvény adja magát a száguldásra, de nem érdemes nagyon elengedni a biciklit, mivel az elsõ 200 méter után bekövesedik, és egy hirtelen jobb, majd egy bal kanyar is veszélyezteti a testi épségünket.

FIGYELEM!

A Rövidtáv célbaérkezésével egyidõben várható, hogy áthalad a célterületen a Közép és a Hosszûtáv mezõnye is a Kékes-tetõi hurok után. Megkérjük a Rövidtávon indulókat, hogy a célkapu alá érve, a pálya jobb oldalára húzódjanak - errõl az oldalról tudják majd elhagyni a pályát, és itt található a célfrissítõ is. Fontos, hogy a célkapu alatt senki ne álljon meg, mert ezzel akadályozza a forgalmat: a többi rövidtávú célbaérkezõt valmint a közép- és a hosszútávú versenyzõket.

KÖZÉPTÁV (rajt: 10:00)

- A középtáv útvonala 57 km

- A szintkülönbség 1260 méter

- 15 km a betonút, 41 km erdei ösvény vagy dózerút.

Középtáv útvonalleírás:

Innen a Görgõi útra bukkanunk ki, amelyen pár kilométert haladva eljutunk a Nagy Halmaj rétig. Itt a rövid távosok tovább mennek az aszfalton, mi pedig balra fordulunk.

Frissítõ a Nagyhalmaj réten.

Új szakasz! (Lajsháza az erdei kisvasút építése miatt idén kimarad)

A "Nagyhalmaj hurok" után elérjük a Görgõi aszfalt utat (itt találkozunk ismét a rövidtáv útvonalával) amelyen balra fordulunk, és 1 km múlva már a Szénégetõk elõtti frissítõállomáson olthatjuk szomjunkat. Itt érdemes feltölteni a kulacsot, és pár falatot magunkhoz venni, mert a célig már nem lesz több frissítõ pont.

A Szénégetõ keresztezõdésénél a rövidtávval együtt, jobbra Galyatetõ irányába fordulunk (itt ágazik el balra a hosszútáv mezõnye). Hamarosan a Galyatetõi fõútra kanyarodunk rá balra, 440 méter hosszan. A Rudolf-tanyai elágazáshoz érve csatlakozik be a hosszú távosok útvonala. Figyelem! Új DH szakasz! A megszokott, 2 km-es aszfaltos száguldást egy 500 méteres erdei ösvényre cseréltük. Ezt a szakaszt óvatosan kezeljük, mert az ösvény zártlombkoronás, ezért igen erõs kontraszttal találkozunk - majdnem sötét lesz ezen az 500 méteres szakaszon. Az ösvény adja magát a száguldásra, de nem érdemes nagyon elengedni a biciklit, mivel az elsõ 200 méter után bekövesedik, és egy hirtelen jobb, majd egy bal kanyar is veszélyezteti a testi épségünket.